درمان زگیل تناسلی ناشی از ویروس اچ پی وی HPV - کلینیک طب سنتی

می 27, 2022
مقایسه ی بازی کالاف دیوتی موبایل و گارنا فری فایر
ژوئن 20, 2022

زگیل تناسلی ناشی از چیست؟

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که باعث ایجاد برجستگی یا زائده های کوچک در داخل و اطراف اندام تناسلی و رکتوم می شود. ویروس پاپیلومای انسانی، اچ پی وی (HPV) انواع خاصی دارد که منجر به رشد زگیل های تناسلی می شود.

برخی از زگیل ها بسیار کوچک هستند، اما معمولا می توانید آن ها را احساس یا مشاهده کنید. پزشکان گاهی زگیل تناسلی را کندیلوم می نامند.

همچنین بیماری های مقاربتی در برخی موارد عفونت های مقاربتی نامیده می شوند و احتمال انتقال آن ها به افراد دیگر نیز وجود دارد.

زگیل تناسلی چقدر رایج است؟

تخمین زده می شود که سالانه حدود 400000 نفر که اکثرا در اواخر نوجوانی و بیست سالگی هستند به زگیل تناسلی مبتلا می شوند.

ویروس اچ پی وی که علت اصلی ایجاد این زگیل هاست رایج ترین عفونت مقاربتی است و تقریبا 79 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. ویروس اچ پی وی (HPV) انواع مختلفی دارد، اما تمام آن ها باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی شوند.

راه حل های متعددی جهت درمان زگیل تناسلی وجود دارد از جمله کرایوتراپی (انجماد زگیل)، درمان با لیزر، جراحی و یا سایر روش هایی که پزشک متخصص اورولوژی با توجه به شرایط و تشخیص پس از معاینه دقیق تجویز میکند.

برای بررسی، انجام آزمایشات و درمان زگیل تناسلی در تهران با کلینیک اورولوژی الهام تماس بگیرید.

آیا زگیل تناسلی مسری است؟

بله، زگیل تناسلی و ویروسی که باعث ایجاد آن ها می شود هر دو بسیار مسری هستند. هیچ درمانی برای این عفونت نیست و در صورت داشتن این ویروس همیشه احتمال انتقال آن به دیگران وجود دارد.

حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی نداشته باشید و یا زگیل‌ ها را درمان کرده و برداشته‌ باشید همچنان می‌ توانید فرد دیگری را به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی مبتلا کنید.

علت ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

انواع خاصی از ویروس اچ پی وی علت ابتلا به این بیماری هستند. زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی در طول رابطه جنسی انتقال می یابد.

ویروسی که باعث ایجاد زگیل روی دست ها و پاها می شود متفاوت است و شخصی دیگر با لمس دست یا پای شما به زگیل تناسلی مبتلا نخواهد شد.

زگیل تناسلی از طریق موارد زیر منتقل می شود:

• رابطه مقعدی و واژینال
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوستی بدون انزال)
  • برقراری رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی
  • داشتن رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی روی دهان، لب ها یا زبان

زگیل تناسلی چه مدت پس از عفونت ظاهر می شود؟

زگیل تناسلی در برخی از افراد در عرض چند هفته پس از عفونت ظاهر می شود. با این حال رشد زگیل ها معمولا ماه ها یا سال ها طول خواهد کشید. به همین دلیل تشخیص دقیق زمانی که به ویروس آلوده شده اید دشوار است.

همچنین شاید ویروس داشته باشید و زگیلی مشاهده نکنید. ممکن است ندانید در داخل مقعد یا قسمت دیگری از بدن زگیل دارید. اگر علائمی نداشته باشید این احتمال وجود دارد که ناآگاهانه دیگران را به ویروس آلوده کنید.

تشخیص زگیل تناسلی

پزشک زگیل تناسلی خارجی را از طریق مشاهده تشخیص می دهد. با این حال تشخیص زگیل های داخلی چالش برانگیزتر بوده و احتمالا لازم است آزمایشات زیر انجام شود:

• معاینه لگن: زنان به عنوان بخشی از معاینه لگن برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی تست پاپ اسمیر انجام می دهند.

همچنین پزشک برای بررسی و بیوپسی واژن و دهانه رحم آزمایش کولپوسکوپی را تجویز می کند.

• آزمایش خون: برای سایر بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا که اغلب با زگیل تناسلی مرتبط هستند آزمایش خون توصیه می شود.
  • معاینه مقعد: پزشک از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد و یافتن زگیل استفاده می کند.
  • بیوپسی: پزشک در صورت مشکوک بودن به زگیل تناسلی، بیوپسی (بریدن و برداشتن یک نمونه کوچک به اندازه نوک مداد) انجام می دهد.

آیا می توان بیش از یک بار به زگیل تناسلی مبتلا شد؟

بله. هیچ درمانی برای ویروس اچ پی وی که باعث ایجاد زگیل می شود وجود ندارد. در نتیجه می توانید بارها و بارها به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

عوارض زگیل تناسلی

زگیل تناسلی روی دهانه رحم یا داخل واژن باعث تغییرات دهانه رحم (دیسپلازی) شده و در برخی موارد منجر به سرطان دهانه رحم می شود. ویروس اچ پی وی (HPV) نقشی در این موضوع نداشته و زگیل ها باعث این تغییرات می شوند.

اچ پی وی انواع دیگری نیز دارد که خطر سرطان را افزایش می دهند. سویه های اچ پی وی که منجر به سرطان می شوند با ویروس هایی که باعث زگیل تناسلی می شوند یکسان نیستند.

برای درمان زگیل تناسلی با بهترین روش های موجود زیر نظر پزشک متخصص اورولوژی عبارت “کلینیک اورولوژی الهام” را در گوگل جستجو کرده و با ما تماس بگیرید.

دیدگاه ها بسته شده است